Oral Presentation | November 29th | UOC, Campus Poblenou | 🔗 Free Registration |
About the presentation: |
---|
EN Part of the problems and suspicions recently debated regarding artificial intelligence stem from the opacity of its infrastructure and mode of operation, once again pointing to technology as a black box. The black box also defines a type of theatrical architecture, characteristic of experimental theater in the 1960s, which can help us think of technology as a spectacle, or as a game of reveal and conceal. But more importantly, the idea of the black box shapes a specific system of subjectivity production, shared between theatrical performance and our interaction with technology. In this presentation, I would like to propose another cultural artifact as a paradigm for rethinking our relationship with digital technologies: the Skinner box, the infamous conditioning device developed by B.F. Skinner in the 1940s, and particularly his analysis of "pigeon superstition": how does interaction with feedback systems affect and shape us? CAT Part dels problemes i suspicàcies que s'han debatut darrerament sobre la intel·ligència artificial recauen en l'opacitat de la seva infraestructura i mode de funcionament, tot remetent novament a la tecnologia com una caixa negra. La caixa negra també defineix un tipus d'arquitectura teatral, propi del teatre experimental dels anys 60, que ens pot ajudar a pensar en la tecnologia com un espectacle, o com un joc d'ensenyar i amagar. Però, sobretot, la idea de la caixa negra modela un determinat sistema de producció de subjectivitat, compartit entre l'espectacle teatral i la nostra interacció amb la tecnologia. En aquesta intervenció, m'agradaria proposar un altre artefacte cultural com a paradigma per repensar la nostra relació amb les tecnologies digitals: la caixa de Skinner, l'infame dispositiu de condicionament desenvolupat per B.F. Skinner els anys 40, i sobretot la seva anàlisi de la "superstició dels coloms": com ens afecta i modela la interacció amb sistemes retroactius? | About the presenter: |
EN Artist and researcher in the field of performing arts, games, and digital technologies. His artistic projects explore the performative dimensions of political, technological, or scientific discourse through various formats and practices. Together with Xesca Salvà, he coordinates the Postgraduate Program in Performance and Digital Technology at the Institut del Teatre. CAT Artista i investigador en l'àmbit de les arts escèniques, els jocs i les tecnologies digitals. Els seus projectes artístics exploren les dimensions performatives del discurs polític, tecnològic o científic, a través de formats i pràctiques diverses. Juntament amb Xesca Salvà, coordina el Postgrau en Escena i Tecnologia Digital a l'Institut del Teatre. |